woensdag 13 maart 2013

Een koffie graag, dat is toch niet zo moeilijk?!


Er zijn van die dagen dat je in de stad loopt en denk 'Ha koffie, daar heb ik wel even trek in'. We kiezen een koffieshop (een echte hoor, niet eentje voor wiet enzo) uit en gaan in de rij staan. Het is alleen dat het soms niet zo heel snel gaat en dan ligt het echt niet aan de rij. Nee, het ligt aan de manier waarop het gaat.

Het gaat dan vaak zo;

KSP (KoffieShop Personeel): Goedemorgen/ middag/ avond kan ik u helpen.
Ik: Hallo, ik wil graag 2 grote cappucino en bij 1 cappucino een extra espresso.
KSP: Cappucino?
Ik: Ja.
KSP: Welk formaat?
Ik: Middel. (Ondertussen denk ik terug aan wat ik heb gezegd en verrek ik heb het allemaal toch in 1 zin gezegd...?)
KSP: 2 grote cappucino en slaat verwoed de kassa aan.
Ik; Bij 1 wil ik een extra espresso.
KSP: Een espresso?
Ik: Ja, toe-ge-voegd bij 1 van cappucino.
KSP: Espresso bij 1 cappucino erbij?
Ik: Ja.
KSP: U wilt dus 2 grote cappucino en bij 1 cappucino een extra espresso.

Zien jullie ondertussen de vraagtekens boven mijn hoofd staan, ik had het precies op die manier gezegd.

KSP: Wilt u wat te eten erbij?
Ik: Nee hoor, bedankt.
KSP: Een brownie? Een muffin? Een koek?
Ik: Nee, bedankt.
KSP: Weet u het zeker?
Ik: Ja, ik weet het zeker. (Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te blijven en bedenk me dat ze hier training in krijgen om er voor te zorgen dat mensen wat meer nemen, ondertussen gaat door mijn hoofd 'IK WIL NIETS ETEN).
KSP: Ok.

De kassa rinkelt, ze gaan aan het werk.

Ik pak de cappucino's en vraag; In welke zit de extra espresso?
<Stilte>
KSP: Extra espresso?
Ik: Ja, ik heb een extra espresso gevraagd om bij 1 cappucino toe te voegen.
KSP: O. (Draait zich om naar collega, ze fluisteren en komt terug. Een vage glimlach op haar mond)
KSP: Het klopt.
Ik: Ja (NATUURLIJK KLOPT HET, wil ik uitschreeuwen)
KSP maakt een espresso en giet het bij mijn cappucino.

Koffie, het blijkt moeilijker te zijn dan we denken.

21 opmerkingen:

  1. Nou komen we er niet zo heel vaak, maar bij de McDonalds gaat het net zo *zucht*. Ik denk dat het KSP zelf nog geen koffie had gedronken :)
    Maar wel apart, een expresso bij een cappucino in (laten) gieten ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anders vind ik het zo slap en ik heb liever een sterkere cappucino...

      Verwijderen
  2. Ja, goed personeel is tegenwoordig niet te krijgen vrees ik.
    Ik ging kort geleden voor een wildschaar (om een hele kip door te knippen bv) en daar hadden ze nog nooit van gehoord. Nou kan dat, is ook niet erg, maar hoe er gereageerd werd was ronduit beledigend. Ik ben zo de winkel uit gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om daar te mogen werken hoefde je blijkbaar niet vooraan te hebben gestaan bij het uitdeling van het verstand!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op sommige dagen ben ik blij dat ik geen koffie drink :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Empress,

    Voor de snelheid hoef je daar geen koffie te drinken.
    Volgende keer een briefje afgeven. oma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. LOL, is het niet makkelijker om gewoon een beker van thuis mee te nemen? Lang leve de Nespresso!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zou ook kunnen, maar soms is leuk om even bij te komen in een koffieshopje en een koffie te drinken... :)

      Verwijderen
  7. Goed horeca personeel ligt niet voor het oprapen, dat is mij al lang duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is niet makkelijk #luisteren :-). Leuk dat je even 'op bezoek kwam'. Wens je een goed weekend, met hopelijk heerlijke koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je wat het sneust is van allemaal? Snik! Sinds drie jaar ben ik allergisch voor caffeine en koffer zonder is niet te drinken, bah, bah, bah. Maar ik begrijp volledig je frustratie. Waarschijnlijk is het winkelpersoneel na hun twaalfde niet meer naar school geweest.
    Fijne zondag nog en liefs,
    Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O nee toch! Geen caffeine? Koffie zonder is inderdaad niet lekker.

      Verwijderen
  10. Daar moet je niet te makkelijk over denken!!

    Dat is nl net zo iets als bij de MC D. vragen om een Milkshake bij je menu. Dan krijg je zo ongeveer de zelfde conversatie als hierboven.

    Was de koffie wel lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de Mac kan er ook wat van.......
      De koffie was wel lekker, dat dan weer wel.

      Verwijderen
  11. "Ja, ik heb een extra espresso gevraagd om bij 1 cappucino toe te voegen".....ik zou er ook van in de war raken;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha hmmm nee toch? Valt toch wel mee. Ze zijn zelf een keer met het voorstel gekomen ... :)

      Verwijderen
  12. Haha heel herkenbaar.
    Wij waren pas op Schiphol en bij de Starbucks gingen we ''even'' koffie drinken.
    We bestelden 2 cappucino en 1 thee, maar inderdaad de vragen die je allemaal krijgt. De laatste vraag was: Wat komt u hier doen?
    Ja wat denk je??????

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahahhaha, ja koffie drinken wordt steeds exotischer. Eerder was ik altijd van de smaakjes, latte machiato etc, maar sinds een tijdje ben ik allergisch voor melk, dus heel veel opties vallen al weg. Dus cafe americano dan maar :)

    BeantwoordenVerwijderen