dinsdag 5 maart 2013

Ziek of niet ziek

Maandagochtend, terwijl ik me aankleed hoor ik ineens een kermende stem mijn naam roepen. Dochter is op de 'ik ben ziek toer'

'Maahaam, w-il je ev-en koooo-meeen?'
De dramatiek droop uit haar stem.

'Wacht even' riep ik en ging verder met aankleden.

Ik doe de deur van haar kamer open en ze kijkt me met een paar zielige ogen aan, haar gezicht is helemaal vervormd om het allemaal nog erger te maken.
'Ik vhoe-oel me niet lekkerrrrr''
'Mijn buik doet pij-n en ik heb hhhoooo-fdppijn'

De drama gaat verder, ze speelt het goed.
Ik voel aan haar voorhoofd, kijk haar even goed aan en zeg
'Je gaat het gewoon proberen, wanneer het niet lukt kan je altijd nog naar huis'.

'Moet ik dan hhheeee-le-mmaaaaalll naar school ffffieetse-nnnn'.
'Ja' zeg ik resoluut 'vertelde je gister overigens niet dat het maar 5 minuten is'.

Vanonder haar dekbed komt gemompel en gekerm op een chagerijnige manier.

Ik loop de kamer uit en wil naar beneden, mijn maag rommelt ondertussen van de honger.

'Mam'
Ach gut, zoon is ook op de 'ik ben ziek tour'.

Ik doe zijn deur open.
'Mam, ik heb heel slecht geslapen en heb hoofdpijn' zegt hij.
Ik zeg hetzelfde als dat ik bij hem zei 'Probeer het, lukt het niet dan kan je altijd nog naar huis'.

Hij duikt niet onder het dekbed om chagerijnig te zjin, maar verteld me luid en duidelijk, dat hij bijna nooit ziek is en dat wanneer hij zich dus niet lekker voelt hij ECHT ziek is.

'Je gaat gewoon naar school' zeg ik nog een keer en loop naar beneden.

Terwijl ik eet hoor ik gestommel boven, ze zijn er allebei uit en bezig zich aan het aankleden.

Op mijn werk leg ik mijn telefoon op mijn buro zodat ik die in de gaten kan houden.

Raad eens?
Die is niet overgegaan.


6 opmerkingen:

  1. Haha! Als moeder heb je feilloos door wanneer ze echt ziek zijn, goed opgelost, ik zou hetzelfde doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar....maar ik vind het nog steeds moeilijk om dat te beoordelen en er heerst griep;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ingridblogs, soms weet je precies wanneer ze het spelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een keertje meegemaakt dat de juf van school belde of ik alsjeblieft mijn kind op wilde komen halen. "Ze is ziek!" zei ze op boze toon. Ja, dat wist ik zelf ook wel maar mijn dochter wilde per se naar school. Omgekeerd heb ik nog niet meegemaakt, maar dat is geen garantie natuurlijk ;-)

    Je schrijf leuk! Ik ga je aan mijn blogroll toevoegen. Als je dat niet prettig vindt, laat je het me dan weten?
    Fijn weekend! groetjes Kakel

    BeantwoordenVerwijderen